Les 9
Woordvorming
In de vorige lessen heb je door middel van voor- en achtervoegsels woorden leren vormen. Door verandering van de uitgang van een woord kun je van zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, werkwoorden of bijwoorden maken. Andersom kan dat ook. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
kanti |
zingen |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
la kanto |
het lied |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
devi |
moeten |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
la devo |
de plicht |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ami |
liefhebben |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
la amo |
de liefde |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
deziri |
wensen |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
la deziro |
de wens |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
promeni |
wandelen |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
la promeno |
de wandeling |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
vivi |
leven |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
la vivo |
het leven |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
viziti |
bezoeken |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
la vizito |
het bezoek |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
la frato |
de broer |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
frata |
broederlijk |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ĝoji |
blij zijn |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ĝojo |
vreugde |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
kuraĝi |
durven, moed hebben |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
kuraĝo |
moed |
|
|
|
![](/cursus/parolilo.jpg) |
kuraĝa |
moedig |
|
Samengestelde woorden krijg je, net als in het Nederlands, door de woorden aaneen te schrijven. |
|
ĝardeno |
tuin |
+ |
benko |
bank |
> |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ĝardenbenko |
tuinbank |
|
akvo |
water |
+ |
birdo |
vogel |
> |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
akvobirdo |
watervogel |
|
dormo |
slaap |
+ |
ĉambro |
kamer |
> |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
dormĉambro |
slaapkamer |
|
Je ziet bij de voorbeelden, dat de uitgangs-o van het eerste woord soms wordt weggelaten.
Dat gebeurt niet als het woord dan moeilijk uitspreekbaar wordt.
Dus niet: manĝĉambro maar manĝoĉambro. |
|
Telwoorden
Het wordt nu tijd, dat we in het Esperanto leren tellen. |
![telraam](telraam.png)
|
![](/cursus/parolilo.jpg) |
1 |
unu |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
2 |
du |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
3 |
tri |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
4 |
kvar |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
5 |
kvin |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
6 |
ses |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
7 |
sep |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
8 |
ok |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
9 |
naŭ |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
10 |
dek |
|
![](/cursus/parolilo.jpg) |
11 |
dek unu |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
12 |
dek du |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
13 |
dek tri |
|
![](/cursus/parolilo.jpg) |
20 |
dudek |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
21 |
dudek unu |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
22 |
dudek du |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
29 |
dudek naŭ |
|
![](/cursus/parolilo.jpg) |
30 |
tridek |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
40 |
kvardek |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
50 |
kvindek |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
70 |
sepdek |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
90 |
naŭdek |
|
![](/cursus/parolilo.jpg) |
100 |
cent |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
500 |
kvincent |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
1000 |
mil |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
10.000 |
dek mil |
|
|
Namen van maanden |
De namen van de dagen leerden we al, de namen van de maanden zijn: |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
januaro |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
februaro |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
marto |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
aprilo |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
majo |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
junio (klemtoon op i) |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
julio |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
aŭgusto |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
septembro |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
oktobro |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
novembro |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
decembro |
|
|
Persoonlijke voornaamwoorden |
Om je geheugen wat op te frissen, zijn hier nog eens de persoonlijke voornaamwoorden: |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
mi |
ik, mij |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
vi |
jij, jou, u |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
li |
hij, hem |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ŝi |
zij, haar (enkelvoud) |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ĝi |
het, hij, hem, zij, haar *) |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ni |
wij, ons |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
vi |
jullie |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ili |
zij, hen, hun (meervoud)
( voor personen, maar ook voor dingen en dieren) |
|
*) Het woord ĝi wordt gebruikt voor
- dieren en dingen, of
voor
- personen als het geslacht (m/v) niet aan de orde is (bv. kleine kinderen)
|
|
De kamer is groot, hij is vierkant. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
La ĉambro estas granda, ĝi estas kvadrata. |
|
De kat is mooi, zij is in de tuin. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
La kato estas bela, ĝi estas en la ĝardeno. |
|
Het kind huilt, want het wil eten. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
La infano ploras, ĉar ĝi volas manĝi. |
|
Als een dier in een verhaal wordt verpersoonlijkt, wordt ook wel li of ŝi gebruikt.
Als het geslacht van mensen onduidelijk is, of er niet toe doet, wordt li gebruikt. |
|
Bezittelijke voornaamwoorden
De bezittelijke voornaamwoorden worden gemaakt van de persoonlijke voornaamwoorden en wel door daar een -a achter te zetten. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
mia |
mijn |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
via |
jouw, uw |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
lia |
zijn |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ŝia |
haar |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ĝia |
zijn, haar |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
nia |
onze, ons |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
via |
jullie |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ilia |
hun |
|
|
|
mijn tuin |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
mia ĝardeno |
|
haar fiets |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ŝia biciklo |
|
uw brief |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
via letero |
|
Het is logisch, dat de uitgang van deze woorden een -a is. Ze zeggen immers iets over het zelfstandige naamwoord en we leerden al, dat de woorden die iets zeggen van een zelfstandig naamwoord, op een -a eindigen; ook volgen zij het getal van het zelfstandig naamwoord. |
|
grote huizen |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
grandaj domoj |
|
onze huizen |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
niaj domoj |
|
onze grote huizen |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
niaj grandaj domoj |
|
|
Nieuwe woorden om te leren |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
kial |
waarom |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
ĉar |
want, omdat |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
kie |
waar |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
kiel |
hoe (op welke manier) |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
vojo |
weg |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
trafiko |
verkeer |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
popolo |
volk |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
monto |
berg |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
stacidomo |
station |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
la mezo |
het midden |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
presi |
drukken |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
per |
met (door middel van) |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
bezoni |
nodig hebben |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
kompreni |
begrijpen |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
montri |
wijzen, tonen |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
kuiri |
koken (bereiden) |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
naĝi |
zwemmen |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
alta |
hoog |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
danĝera |
gevaarlijk |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
komuna |
gemeenschappelijk |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
oni |
men |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
metro |
meter |
|
|
Het alfabet
![abc](abc.jpg)
Hier volgt het complete Esperantoalfabet, 28 letters:
a b c ĉ d e f g ĝ h ĥ i j ĵ k l m n o p r s ŝ t u ŭ v z
Spreek uit:
a, bo, co, ĉo, do enz. |
|
Vertalen |
|
A |
|
![](/cursus/parolilo.jpg) |
1. |
Kiam estos la lasta leciono de nia kurso? |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
2. |
Tion nia instruisto ankoraŭ ne scias. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
3. |
Kial ni lernas Esperanton? |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
4. |
Ĉar la diversaj popoloj de la tuta mondo kun multaj diversaj lingvoj bezonas komunan internacian lingvon. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
5. |
Kie estas via instruistino? |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
6. |
Ŝi estis en la ĝardeno, sed nun ŝi estas en via kuirejo. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
7. |
Kiel oni povas iri al la stacidomo, sinjoro? |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
8. |
Vi povas iri per tramo, sinjorino. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
9. |
La trafiko en niaj grandaj urboj estas tre danĝera por niaj infanoj. |
![](/cursus/parolilo.jpg) |
10. |
Kial viaj infanoj ludas en mia ĝardeno? |
|
|
|
|
B |
|
|
1. |
De drukker heeft een grote drukkerij. |
|
2. |
Wij eten onze kaas. |
|
3. |
De drie katten sprongen op de tuinbank. (richtings-n) |
|
4. |
Mijn tuin is groot, hij (!) is vierkant. |
|
5. |
Heeft uw dochtertje zeven vissen? |
|
6. |
De heuvel is 65 meter (!) hoog. |
|
7. |
Wanneer zullen uw kinderen weggaan? |
|
8. |
Ik begrijp u niet. |
|
9. |
Waar is het station? |
|
10. |
Het station is in het midden van onze stad. |
|
11. |
Kunt u mij (aan mij) de weg naar het station wijzen? |
|
|
E-mail de gemaakte vertalingen en eventuele vragen en suggesties naar .
Ga naar de volgende les via of door het aanklikken van les 10. |