Les 9
Woordvorming
In de vorige lessen heb je door middel van voor- en achtervoegsels woorden leren vormen. Door verandering van de uitgang van een woord kun je van zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, werkwoorden of bijwoorden maken. Andersom kan dat ook. |
 |
kanti |
zingen |
 |
la kanto |
het lied |
 |
devi |
moeten |
 |
la devo |
de plicht |
 |
ami |
liefhebben |
 |
la amo |
de liefde |
 |
deziri |
wensen |
 |
la deziro |
de wens |
 |
promeni |
wandelen |
 |
la promeno |
de wandeling |
 |
vivi |
leven |
 |
la vivo |
het leven |
 |
viziti |
bezoeken |
 |
la vizito |
het bezoek |
 |
la frato |
de broer |
 |
frata |
broederlijk |
 |
ĝoji |
blij zijn |
 |
ĝojo |
vreugde |
 |
kuraĝi |
durven, moed hebben |
 |
kuraĝo |
moed |
|
|
|
 |
kuraĝa |
moedig |
|
Samengestelde woorden krijg je, net als in het Nederlands, door de woorden aaneen te schrijven. |
|
ĝardeno |
tuin |
+ |
benko |
bank |
> |
 |
ĝardenbenko |
tuinbank |
|
akvo |
water |
+ |
birdo |
vogel |
> |
 |
akvobirdo |
watervogel |
|
dormo |
slaap |
+ |
ĉambro |
kamer |
> |
 |
dormĉambro |
slaapkamer |
|
Je ziet bij de voorbeelden, dat de uitgangs-o van het eerste woord soms wordt weggelaten.
Dat gebeurt niet als het woord dan moeilijk uitspreekbaar wordt.
Dus niet: manĝĉambro maar manĝoĉambro. |
|
Telwoorden
Het wordt nu tijd, dat we in het Esperanto leren tellen. |

|
 |
1 |
unu |
 |
2 |
du |
 |
3 |
tri |
 |
4 |
kvar |
 |
5 |
kvin |
 |
6 |
ses |
 |
7 |
sep |
 |
8 |
ok |
 |
9 |
naŭ |
 |
10 |
dek |
|
 |
11 |
dek unu |
 |
12 |
dek du |
 |
13 |
dek tri |
|
 |
20 |
dudek |
 |
21 |
dudek unu |
 |
22 |
dudek du |
 |
29 |
dudek naŭ |
|
 |
30 |
tridek |
 |
40 |
kvardek |
 |
50 |
kvindek |
 |
70 |
sepdek |
 |
90 |
naŭdek |
|
 |
100 |
cent |
 |
500 |
kvincent |
 |
1000 |
mil |
 |
10.000 |
dek mil |
|
|
Namen van maanden |
De namen van de dagen leerden we al, de namen van de maanden zijn: |
 |
januaro |
 |
februaro |
 |
marto |
 |
aprilo |
 |
majo |
 |
junio (klemtoon op i) |
 |
julio |
 |
aŭgusto |
 |
septembro |
 |
oktobro |
 |
novembro |
 |
decembro |
|
|
Persoonlijke voornaamwoorden |
Om je geheugen wat op te frissen, zijn hier nog eens de persoonlijke voornaamwoorden: |
 |
mi |
ik, mij |
 |
vi |
jij, jou, u |
 |
li |
hij, hem |
 |
ŝi |
zij, haar (enkelvoud) |
 |
ĝi |
het, hij, hem, zij, haar *) |
 |
ni |
wij, ons |
 |
vi |
jullie |
 |
ili |
zij, hen, hun (meervoud)
( voor personen, maar ook voor dingen en dieren) |
|
*) Het woord ĝi wordt gebruikt voor
- dieren en dingen, of
voor
- personen als het geslacht (m/v) niet aan de orde is (bv. kleine kinderen)
|
|
De kamer is groot, hij is vierkant. |
 |
La ĉambro estas granda, ĝi estas kvadrata. |
|
De kat is mooi, zij is in de tuin. |
 |
La kato estas bela, ĝi estas en la ĝardeno. |
|
Het kind huilt, want het wil eten. |
 |
La infano ploras, ĉar ĝi volas manĝi. |
|
Als een dier in een verhaal wordt verpersoonlijkt, wordt ook wel li of ŝi gebruikt.
Als het geslacht van mensen onduidelijk is, of er niet toe doet, wordt li gebruikt. |
|
Bezittelijke voornaamwoorden
De bezittelijke voornaamwoorden worden gemaakt van de persoonlijke voornaamwoorden en wel door daar een -a achter te zetten. |
 |
mia |
mijn |
 |
via |
jouw, uw |
 |
lia |
zijn |
 |
ŝia |
haar |
 |
ĝia |
zijn, haar |
 |
nia |
onze, ons |
 |
via |
jullie |
 |
ilia |
hun |
|
|
|
mijn tuin |
 |
mia ĝardeno |
|
haar fiets |
 |
ŝia biciklo |
|
uw brief |
 |
via letero |
|
Het is logisch, dat de uitgang van deze woorden een -a is. Ze zeggen immers iets over het zelfstandige naamwoord en we leerden al, dat de woorden die iets zeggen van een zelfstandig naamwoord, op een -a eindigen; ook volgen zij het getal van het zelfstandig naamwoord. |
|
grote huizen |
 |
grandaj domoj |
|
onze huizen |
 |
niaj domoj |
|
onze grote huizen |
 |
niaj grandaj domoj |
|
|
Nieuwe woorden om te leren |
 |
kial |
waarom |
 |
ĉar |
want, omdat |
 |
kie |
waar |
 |
kiel |
hoe (op welke manier) |
 |
vojo |
weg |
 |
trafiko |
verkeer |
 |
popolo |
volk |
 |
monto |
berg |
 |
stacidomo |
station |
 |
la mezo |
het midden |
 |
presi |
drukken |
 |
per |
met (door middel van) |
 |
bezoni |
nodig hebben |
 |
kompreni |
begrijpen |
 |
montri |
wijzen, tonen |
 |
kuiri |
koken (bereiden) |
 |
naĝi |
zwemmen |
 |
alta |
hoog |
 |
danĝera |
gevaarlijk |
 |
komuna |
gemeenschappelijk |
 |
oni |
men |
 |
metro |
meter |
|
|
Het alfabet

Hier volgt het complete Esperantoalfabet, 28 letters:
a b c ĉ d e f g ĝ h ĥ i j ĵ k l m n o p r s ŝ t u ŭ v z
Spreek uit:
a, bo, co, ĉo, do enz. |
|
Vertalen |
|
A |
|
 |
1. |
Kiam estos la lasta leciono de nia kurso? |
 |
2. |
Tion nia instruisto ankoraŭ ne scias. |
 |
3. |
Kial ni lernas Esperanton? |
 |
4. |
Ĉar la diversaj popoloj de la tuta mondo kun multaj diversaj lingvoj bezonas komunan internacian lingvon. |
 |
5. |
Kie estas via instruistino? |
 |
6. |
Ŝi estis en la ĝardeno, sed nun ŝi estas en via kuirejo. |
 |
7. |
Kiel oni povas iri al la stacidomo, sinjoro? |
 |
8. |
Vi povas iri per tramo, sinjorino. |
 |
9. |
La trafiko en niaj grandaj urboj estas tre danĝera por niaj infanoj. |
 |
10. |
Kial viaj infanoj ludas en mia ĝardeno? |
|
|
|
|
B |
|
|
1. |
De drukker heeft een grote drukkerij. |
|
2. |
Wij eten onze kaas. |
|
3. |
De drie katten sprongen op de tuinbank. (richtings-n) |
|
4. |
Mijn tuin is groot, hij (!) is vierkant. |
|
5. |
Heeft uw dochtertje zeven vissen? |
|
6. |
De heuvel is 65 meter (!) hoog. |
|
7. |
Wanneer zullen uw kinderen weggaan? |
|
8. |
Ik begrijp u niet. |
|
9. |
Waar is het station? |
|
10. |
Het station is in het midden van onze stad. |
|
11. |
Kunt u mij (aan mij) de weg naar het station wijzen? |
|
|
E-mail de gemaakte vertalingen en eventuele vragen en suggesties naar .
Ga naar de volgende les via of door het aanklikken van les 10. |