Cursus Esperanto, de internationale taal |
|
Na deze basiscursus van 21 lessen kun je eenvoudige Esperantoteksten lezen en brieven schrijven in het Esperanto.
Iedere les bevat een opgave die via e-mail ingestuurd kan worden voor gratis correctie (door Koos Scharroo).
Het is aan te raden de lessen in de gegeven volgorde door te werken. Een Esperantowoordenboek hoeft dan niet direct te worden aangeschaft, omdat bij de opgaven alleen woorden gebruikt worden die in de lessen staan.
Ga naar les 1 of klik op een van onderstaande onderwerpen om naar de desbetreffende les te gaan:
|
|
1. |
Uitspraak, zelfstandige naamwoorden |
|
|
2. |
Uitspraak, bijvoeglijke naamwoorden, -in, mal-, werkwoorden |
|
3. |
Kapjesletters, werkwoorden |
|
4. |
Achtervoegsels -et, -eg, bijwoord, vragende zinnen |
|
5. |
Informatie over het Esperanto |
|
6. |
Ontleden, bepalingen met en zonder voorzetsel |
|
7. |
Achtervoegsels -il, -ist, -id, richtings-n |
|
8. |
Achtervoegsels -ej, -estr, -ul, aĵ |
|
9. |
Woordvorming, telwoorden, persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden |
|
10. |
Een brief schrijven, voorzetsels |
|
11. |
Telwoorden, vraagwoorden, ge-, -an |
|
12. |
Woordvorming, werkwoorden, -ant, -ar |
|
13. |
Vraagwoorden, antwoorden, voorbeelden met voorzetsels |
|
14. |
Internationale woorden, bo-, dis-, -er, -ebl |
|
15. |
Trappen van vergelijking |
|
16. |
re-, -ig, deelwoorden |
|
17. |
Deelwoorden, -ig, -iĝ, -uj, namen van landen |
|
18. |
-igi, iĝi, lijdend voorwerp, overgankelijke en onovergankelijke werkwoorden |
|
19. |
Voorwaardelijke wijs, bedrijvende en lijdende deelwoorden, samengestelde tijden |
|
20. |
Herhaling 1 |
|
21. |
Herhaling 2 |
|
|
Hier vind je over het Esperanto meer informatie.
Heb je vragen of opmerkingen, stuur dan een e-mail naar esperanto@pingveno.nl.
Deze cursus is ontworpen door esperantisten in Arnhem en is met toestemming bewerkt voor gebruik op Internet.
Een zeer bijzonder woord van dank geldt Wil van Ganswijk-Vlasblom, die oorspronkelijk deze cursus heeft bewerkt, voor haar enorme toewijding anderen deze taal te leren. |
|